merakultur.blogg.se Litteratur

Tre senaste lästa böckerna

Här kommer en kortkort summering med betyg av mina tre senaste lästa böcker:
 
 

 
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman, 2013.
Jag både skrattar och gråter när jag läser denna roman. Ibland gör den mig så glad och ibland så ledsen. Backman lyckas verkligen skriva utifrån en liten flickas perspektiv. Han bygger upp hennes sätt att vara, hennes tankar och hennes fantasi jättebra. Vilket gör boken jättebra. Dock blev jag så himla fäst vid En man som heter Ove och jag tycker inte riktigt att denna lever upp till samma nivå. Ibland hänger jag inte riktigt med, tappar intresse och tycker att vissa saker i själva historien (inte berättandet) är lite för töntiga. Men för det mesta sitter jag och njuter. Läs mer --> här.
 
Skuggsida av Belinda Bauer, 2012.
Detta är en deckare som utspelar sig i en liten by i England. Ibland är det väldigt skönt att läsa en deckare då man slipper anstränga hjärnan för mycket, kan slappna av samtidigt som det inte blir tråkigt då man oftast får sitta på spänn. Denna deckaren var precis en sådan deckare. Lätt att ta sig igenom samtidigt som den hade en spänning nästan direkt från början och med en twist på slutet. Deckaren behandlar (såklart) mord men också sjukdomar, ensamhet och andra tråkiga saker i mångas vardag. Lär mer --> här.
 
Litteratur | Böcker, Litteratur, kultur | |
Upp